21-02-09

'Groene' omroep Llink vecht om voortbestaan


imagesimages-1overbevolkinggrondrechtenmensenrechtenbestaannietinBelgië

Bewindvoerder benoemd voor omroep Llink

Amsterdam, 20 febr. De rechtbank in Amsterdam heeft vandaag voorlopige surseance van betaling aan omroep Llink verleend. Tegelijkertijd is Paul Schaink uit Amsterdam benoemd tot bewindvoerder. Dat heeft de omroep laten weten.

De ‘groene’ omroep meldt dat Schaink er alles aan wil doen om Llink te behouden, omdat het naar zijn overtuiging een waardevolle organisatie is met een mooie missie.

„Belangrijk is dat het vertrouwen bij het Commissariaat voor de Media wordt hersteld en er voor 1 april nog 25.000 mensen lid worden van omroep Llink. Wij moeten zien hoe en waar het tekort precies is ontstaan, hoe wij de begroting voor de toekomst weer sluitend krijgen, en liefst ook nog welke ruimte we kunnen creëren om het tekort na verloop van tijd weer terug te verdienen”, aldus Schaink.

Llink moet voor 1 april minimaal 150.000 leden hebben om te kunnen blijven bestaan. De laatste dagen zit er schot in het ledenaantal. Vrijdagmiddag stond de ledenteller op de website van de publieke omroep op 124.564. Dat is een toename van bijna 2500 leden in twee dagen.

Een woordvoerster van Llink reageerde verheugd op de plotselinge snelle toename van het aantal leden. „We zijn er heel blij mee. We merken deze dagen dat de draagkracht van Llink heel groot is. Mensen bellen en mailen ons massaal om lid te worden. De steunbetuigingen stromen binnen. Iedereen lijkt te willen helpen. Veel mensen steken ons een hart onder de riem en dat stellen we zeer op prijs.

”Llink begon twee weken geleden met de laatste fase van de ledenwerfcampagne onder de titel ‘Nu wordt het Llink’. De teller stond toen nog op 120.000.

NRC 20 februari 2009 - ANP

21:35 Gepost door JaapjeJaap in Actualiteit | Permalink | Commentaren (2) | Tags: laat llink niet links liggen |  Facebook |

Commentaren

'financieel mismanagement'
Llink vraagt surseance aan

Rotterdam, 19 febr. Omroep Llink heeft vandaag uitstel van betaling aangevraagd. Totdat er een bewindvoerder is aangesteld doet de omroep geen uitspraken over zijn financiële situatie en de organisatie. Het is de eerste keer in de omroepgeschiedenis dat een publieke omroep surseance aanvraagt.


Het Commissariaat voor de Media heeft de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) eerder op de dag opdracht gegeven te stoppen met de financiering van de omroep in afwachting van een gedegen financieel overzicht.

Het Commissariaat voor de Media is vorige week op de hoogte gesteld van financiële problemen. Eerder onderzocht de mediatoezichthouder de ledenwervingsactiviteiten van Llink omdat er tekorten ontstonden op het verenigingsbudget. „Nu blijkt dat er ook tekorten zijn ontstaan op het programmabudget, maar de cijfers zijn ondoorzichtig”, zegt Tineke Baalman van het Commissariaat.

,,Er is sprake van financieel mismanagement”, zei directeur Tanja Lubbers eerder in een video op weblog GeenStijl. ,,Er is niet goed op de cijfers gelet. Bovendien is ledenwerving erg duur. We wisten dat we daardoor in de rode cijfers zouden komen, maar we zijn er te ver in geraakt.”

De omroep leende vorig jaar een half miljoen euro voor een ledenwervingscampagne. Op 1 april moet Llink 150.000 leden hebben. Dat aantal bedraagt nu ruim 122.000. Op de website roepen de medewerkers van Llink op om nu massaal lid te worden. ,,Een ding is zeker: met 150.000 leden zijn onze problemen voorbij.”

Het CDA heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld aan minister Ronald Plasterk (Media, PvdA) over de financiële problemen bij omroep Llink. Mediawoordvoerder Joop Atsma zet verder vraagtekens bij een initiatief van de gemeente Amsterdam om Llink 104.000 euro te betalen voor een zestiendelige serie over een moestuin. Het Kamerlid wil van de minister weten of deze subsidie strookt met het nieuwe beleid met strengere regels voor overheidssponsoring van programma’s.

NRC Handelsblad, 20 februari 2009

-------

Groene omroep lette op de leden, niet op de cijfers - Campagne voor werving van leden doet financieel zwakke nieuwkomer Llink de das om


Omroep Llink heeft gisteren uitstel van betaling aangevraagd. Het is voor het eerst dat een landelijke publieke omroep zo erg in geldproblemen komt.

Rotterdam, 20 febr. Het personeel van omroep Llink is „overdonderd” door de financiële problemen. Dat staat in zwarte, vette letters op de website. „Ondanks de klap”, schrijven ze, „willen we het hoofd niet laten hangen en gaan in het zicht van de finish door. Met 150.000 leden zijn onze problemen voorbij.”

Voor 1 april moet Llink nog 25.000 leden aantrekken – anders gaat de zender op zwart. Juist de wervingsactie om te overleven in het publieke bestel bracht de groene omroep dusdanig in geldnood dat gisteren surseance werd aangevraagd. Zulke campagnes zijn elke vijf jaar vaste prik, als de zendtijd opnieuw wordt verdeeld op basis van een ledentelling.

Het Commissariaat voor de Media liet gisteren de geldkraan dichtdraaien en gaf de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) opdracht te stoppen met de financiering van Llink in afwachting van nader onderzoek. Llink krijgt per jaar 7 miljoen euro om 100 uur tv en 450 uur radio te maken. Volgens Tineke Bahlmann van het Commissariaat zijn de cijfers van de omroep ondoorzichtig: er zijn tekorten op het verenigingsbudget en het programmabudget.

De problemen zijn niet nieuw. Het jaarverslag van 2007 maakte al melding van „onvoldoende solvabiliteit”. Het CDA heeft inmiddels Kamervragen gesteld aan minister Plasterk (Media, PvdA). De programma’s van de omroep, die zich profileert met natuur, milieu en armoedevraagstukken, worden nog wel uitgezonden. Ook de salarissen van het personeel zijn volgens de NPO gegarandeerd.

„Financieel mismanagement. Er is niet goed gelet op de cijfers, de administratie is niet op orde.” Zo omschreef directeur Tanja Lubbers de situatie eerder deze week voor de camera van weblog GeenStijl. „Bovendien is ledenwerving duur. We wisten dat we daardoor in de rode cijfers zouden komen maar we zijn er te ver in geraakt.” De omroep leende een half miljoen euro voor de campagne.

Als aspirant-omroep mocht Llink door een verandering in de Mediawet geen reserves opbouwen. Van de opbrengst van dat vermogen kunnen publieke omroepen hun acties financieren om leden te werven. Dat geld mogen ze niet halen uit bijvoorbeeld het budget dat voor programma’s is bestemd.

Bahlmann, van het Commissariaat, bevestigt dat. „De gevestigde omroepen hebben een redelijk eigen vermogen om ledenwerfacties te bekostigen. Max, BNN en Llink moeten daarvoor lenen.”

Volgens Lucas Goes, algemeen directeur van BNN, drukken de kosten van een campagne zwaar op een aspirant-omroep die zich in het bestel nog moet bewijzen. „Je bent heel kwetsbaar als je binnen vijf jaar moet groeien van 50.000 naar 150.000, zeker zonder eigen vermogen.”

Het tien jaar oude BNN groeide volgens Goes in de beginjaren snel omdat de jongerenomroep voor „een duidelijk profiel” had gekozen. „We hadden ons programmatisch bewezen en veel publiciteit gekregen. Daardoor zijn we nooit in betalingsproblemen gekomen.”

Toch heeft BNN vorig jaar een lening van 700.000 euro afgesloten om de huidige ledenwerfactie te financieren.

Omroep Max, vijf jaar geleden samen met Llink nieuwkomer, heeft zich voor de wervingscampagne eveneens in de schulden gestoken. Het ledental van de op senioren gerichte omroep verviervoudigde in vijf jaar tijd tot 225.000. Volgens directeur Jan Slagter heeft Max „continu en op een simpele manier” leden geworven, vooral via een netwerk van aanhangers die op beurzen en evenementen voor nieuwe aanwas zorgden. „Als je dat in een paar maanden moet doen, zoals Llink, kost dat veel geld”, zegt hij.

Boegbeeld van Llink is Floortje Dessing, de van RTL aangetrokken presentatrice. Haar salaris van 190.000 euro leidde vorig jaar tot Kamervragen. Onder druk van de publieke opinie sprak ze onlangs af om minder te verdienen, maar de kwestie beschadigde het imago van Llink, dat „wil bijdragen aan een betere wereld”.

Mirjam Keunen, NRC 20 februari 2009

-------

Het lichte idealisme van omroep LLink

Llink, dat een toegankelijk soort VPRO wil zijn, wacht een zware taak. De jongste omroep, die staat voor ‘praktisch idealisme’, moet de komende maanden 110.000 leden werven.

Dank zij Al Gore en zijn film over het klimaat is het milieu een populair thema. Dat is gunstig voor Llink, zou je denken, want deze omroep profileert zich als ‘groene’ organisatie. Bij Llink is het milieu zelfs een van de voornaamste onderwerpen in de programmering. Maar op de redactie van Llink, in Rotterdam, vertellen programmamakers en redacteuren dat de populariteit van milieu en klimaat ook tegen ze kan werken.

Zo zegt Marcel van der Steen, presentator van het tv- en radioprogramma Llinke Soep: „Iedereen loopt nu achter het klimaat aan: overheden, bedrijven, beroemdheden; iedereen wil laten zien dat hij ‘groen’ is. Voor ons wordt het daardoor moeilijker ons te onderscheiden.” Geert Rozinga, eindredacteur van Llink-tv, zegt: „Als ook de VARA zich ineens om het klimaat gaat bekommeren, vinden de mensen het voortbestaan van Llink misschien minder essentieel.”

En daar zit hem de crux. Want voor omroep Llink, de jongste omroep in het publieke bestel, is de toekomst niet zeker. De omroep, die in 2005 aan het bestel werd toegevoegd, moet per 1 januari 2009 150.000 leden hebben om door te kunnen gaan. Ze hebben er nu 60.000.

Anna Visser, de oprichtster van Llink, trad onlangs terug als directeur. Haar plaats wordt per vandaag ingenomen door Tanja Lubbers. Lubbers, voormalig hoofd ‘populair campagning’ bij Oxfam Novib, is vooral gekozen om haar ervaring met het opzetten van campagnes. De komende weken zal zij de koers kiezen waarmee Llink zijn aanhang moet vergroten. En dat is niet makkelijk, zeg Lubbers: „Tegenwoordig zijn mensen niet meer gewend om lid te worden van verenigingen. Bovendien kunnen wij ons met die twee uur televisie per week nauwelijks profileren.”

Anna Visser bij Pauw & Witteman na bekendmaking van haar terugtreding

Praktisch

Llink heeft wel een duidelijke boodschap: de omroep wil bijdragen aan een betere wereld. Programma’s worden gemaakt vanuit het idee van ‘praktisch idealisme’ op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, een beter milieu, eerlijke handel, dierenwelzijn en mensenrechten. Dat ‘praktisch idealisme’ betekent dat er niet alleen programma’s over die onderwerpen worden gemaakt, maar dat de programmamakers ook zouden willen dat kijkers en luisteraars geïnspireerd worden om zelf iets te doen. Wat ze precies doen maakt niet veel uit: dat kan het ondertekenen van een petitie voor Brussel zijn, of kiezen voor een milieuvriendelijker wasmachine.

Bewustwording is belangrijk, zeggen Marcel van der Steen en Barbara Kathmann, allebei makers van Llinke Soep, maar het wordt ook tijd dat er ‘echt iets gebeurt’. Op een vrijdagochtend zitten Kathmann en Van der Steen op de zolder van Llink, om de radio-uitzending van die avond voor te bereiden. Onder de bruine balken staan grote ronde tafels met lichtgroene stoelen er omheen. Zo’n vijftien mensen, onder wie veel vrouwen, zijn hier nu aan het werk. Een etage lager bevinden zich voorlichting en montagekamers. Een aantal programma’s wordt in Hilversum gemaakt, zoals 3 op Reis, het door Floortje Dessing gepresenteerde reisprogramma dat Llink samen met de KRO maakt. Afgezien daarvan doet Llink zoveel mogelijk in de eigen ruimtes in het Rotterdamse havengebied.


Bill Clinton in het programma Llinke Soep

In hun Llinke Soep-uitzending van deze avond zullen Kathmann en Van der Steen aandacht besteden aan het biobos dat Natuurmonumenten in de Flevopolder aanplant, in de vorm van een hart. „Dat is natuurlijk een symbolische daad”, zegt Van der Steen, schouderophalend. „En ik wil er niet cynisch over doen, maar eigenlijk vind ik het voor zoiets te laat. Voor het milieu is het nu tijd voor werkelijk ingrijpen door de overheid en het bedrijfsleven.” In de twee uur tv en de elf uur radio die Llink per week kan vullen, worden veel onderwerpen behandeld: het klimaat, mensenrechten, eerlijke handel, respect voor dieren, respect voor de natuur, duurzaamheid, armoedebestrijding. Wat zijn de persoonlijke voorkeuren van de programmamakers? „Ik heb internationale betrekkingen gestudeerd. Mensenrechten zijn voor mij het belangrijkst”, zegt Barbara Kathmann (29). Van der Steen (24) zegt: „Voor mij is het eerlijke handel. De oneerlijke verdeling tussen Noord en Zuid maakt mij kwaad, daar heb ik het in de programma’s graag over.” Maar Van der Steen wil aan alle onderwerpen aandacht besteden, op een kritische manier. „We werken op een terrein waar iedereen het goede wil doen”, zegt Kathmann. „Maar iemand met goede bedoelingen is niet altijd goed bezig. We hebben wel eens een programma gemaakt over een watervoorzieningsproject in een Afrikaans dorp, waar bij nader inzien gewoon waterleiding was. De absurditeit daarvan registreren we, dat is onze taak.”

Verdeeld

De betrokkenheid van de makers leidt soms tot interne verdeeldheid. Zo gaan Kathmann en Van der Steen binnenkort naar Ghana om een reportage te maken over een project van Habitat for Humanity. Deze organisatie bouwt daar huizen, met en voor plaatselijke bewoners. Nederlandse vrijwilligers kunnen een week komen helpen. „Ik ben daar heel positief over”, zegt Kathmann. Van der Steen: „Ik weet het niet zeker. Ik vind het zo ouderwets: een blanke die een huis bouwt voor arme zwarten. Het is natuurlijk geweldig, die Nederlander die zijn vakantie opoffert om daar te gaan bouwen. Maar ik vraag me af: wat pikken ze er écht van op? En maken ze niet meer kapot in de bestaande verhoudingen dan ze goed doen?” Kathmann, resoluut: „We moeten meer doen aan ‘vraaggestuurde’ hulp. En daar is dit een voorbeeld van.”

Even verderop zit Geert Rozinga (37, heeft ‘eerlijke handel’ als belangrijkste ideaal), eindredacteur van Llink-tv. Met het oog op de komende ledenwerving wil hij de programmering verbeteren. Behalve tv-programma’s als Aanpakken & Wegwezen (over mensen die Nederland verlaten om elders in de wereld een idealistisch project op te zetten), 3 op Reis, Llinke Soep (consumentenprogramma) en McDonald’s Kitchen (over eten zonder vlees en vis), is er behoefte aan ‘meer diepgang’. „We zouden een toegankelijk soort VPRO willen zijn”, zegt Rozinga. „Veel mensen associëren ons met BNN, maar wij zijn veel minder op de jeugd gericht. Onze doelgroep is 25-45 jaar.” Komende zomer zal Llink de talkshow Missing Llink uitzenden, over politiek en het bedrijfsleven. „Dat wordt een programma voor onderzoeksjournalistiek. We zullen zoeken naar scoops, en bijzondere invalshoeken. In dat programma willen we ‘verdieping’ brengen.”

Gemis

Ook de nieuwe directeur Tanja Lubbers noemt „diepgang” nu een gemis in de tv-programmering. Daar moet wat veranderen, zonder dat het „zwaar” wordt. Ze zou bovendien graag zien dat de programma’s niet alleen gaan „over mensen in ontwikkelingslanden, maar dat die mensen ook zelf bijdragen maken.” Lubbers (42) heeft ervaring met televisie. Ze werkte eind jaren negentig bij de VPRO aan programma’s als Lopende Zaken, Veldpost Europa en Veldpost Balkan. Vanaf 1999 werkte ze op de Balkan voor welzijnsorganisatie Pax Christi, aan een project ter verbetering van de interetnische relaties. Later, bij Oxfam Novib, werd Lubbers „geraakt” door het idee van praktisch idealisme. „Ik geloof er in. Ik heb me bij Oxfam Novib een paar jaar beziggehouden met subsidies voor particulieren die laagdrempelige ondernemingen wilden opzetten. Je ziet dat dat helpt.” Uit het brede aanbod van idealistische onderwerpen, noemt ze „ontwikkelingssamenwerking” als haar voornaamste ideaal: „Armoede de wereld uit”, zegt ze.

Lubbers twijfelt of ze voor de nieuwe ledenwerfcampagne van Llink op één ideaal moet focussen. „Ik denk het niet. Wij medewerkers hebben misschien een persoonlijke voorkeur, maar uiteindelijk vinden we alle onderwerpen van belang. Al moeten we voor het publiek nog scherper formuleren waar we voor staan. We moeten onze idealen concreet maken. Niemand is tegen een betere wereld, maar daar worden mensen ook niet enthousiast van.”

Volgens Lubbers wordt het werven van 90.000 nieuwe leden een „enorme klus”, maar heeft Llink het tij mee. „Er zijn nu allerlei mensen die hun voordeel willen doen met ‘groene’ plannen en idealen”, zegt ze. „Maar bij Llink zit het onderwerp in de genen, wij waren er altijd al mee bezig. We hebben ook het voordeel dat praktisch idealisme nu in de mode is. Onder studenten is het een trend om tijdens hun studie een jaar, ergens ter wereld vrijwillig te gaan werken. Het huidige ‘frisse idealisme’ is een thema waar we op moeten kunnen werven. Daar vertrouw ik op.”

Een verdieping lager zit Tim Roza in een van de montagekamertjes. Roza werkt aan een aflevering van het programma Aanpakken & Wegwezen. Op de monitor zijn beelden te zien van een lange, Hollandse jongen met piekerig blond haar. „Kijk, die man was eerst markthandelaar in Zeeland. Nu zit hij in Moldavië. Hij had er een meisje ontmoet, en kreeg het plan om daar iets te doen voor weeskinderen. Hij wilde ze trainingsapparaten en fietsen geven die hij met een busje uit Nederland ging halen.” Roza (25, noemt ‘duurzaamheid’ als zijn belangrijkste ideaal) wijst naar de Nederlander en zijn Moldavische vriendin op het scherm. „Kijk, daar zijn ze nog heel verliefd.” Hij spoelt een stukje vooruit. „Maar vijf maanden later is de situatie heel anders. Hij heeft niet veel waargemaakt van die mooie plannen. De mensen van het weeshuis wachten nog steeds op zijn spullen. En hij is al weer een ander project aan het opzetten”, Roza lacht. „Zo zie je maar weer dat goede bedoelingen alleen niet genoeg zijn. Je moet dondersgoed weten hoe je iets aanpakt.”

Door Hester Carvalho

NRC Gepubliceerd 3 maart 2008

-------

Omroep Llink in financiële problemen

Rotterdam, 18 febr. - De publieke omroep Llink verkeert in grote financiële moeilijkheden. Hoe groot de gevolgen voor de organisatie zijn, wordt morgen bekendgemaakt. Dat meldde een woordvoerster vandaag. Mogelijk moet Llink surseance van betaling aanvragen om het hoofd boven water te kunnen houden.


Directeur Tanja Lubbers zei in een video op GeenStijl.nl dat er sprake is van financieel mismanagement. „Dat hebben we een tijd geleden geconstateerd. Er is niet goed op de cijfers gelet, de administratie is niet op orde”, aldus Lubbers, die eraan toevoegde dat de zaak tot het vertrek van de financieel directeur heeft geleid. „Het is heel zielig voor de mensen die hun baan dreigen kwijt te raken. En onwijs balen voor de mensen die lid geworden zijn.”

Naast de financiële moeilijkheden heeft de omroep ook problemen met de ledenwerving. Llink moet voor 1 april 150.000 leden hebben om zijn status in het publieke bestel te behouden. Op dit moment staat de teller op ruim 121.000. Llink maakt programma's als 3 op Reis, Llink in Natura en De ConsuMinderman. Het bekendste gezicht van de omroep is reisprogrammamaakster Floortje Dessing.

Dessing liet vandaag in het tv-programma RTL Boulevard weten dat het personeel van de omroep verrast is door het nieuws. „We wachten nu allemaal in spanning af wat er verder gaat gebeuren.”

Een woordvoerder van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) liet weten dat die gisteren een signaal heeft gekregen dat er ernstige problemen zijn. „Om hier iets over te kunnen zeggen, moet er inzicht zijn in de financiën en wat er aan de hand is. Dat zouden de Raad van Toezicht van Llink en het Commissariaat voor de Media moeten verkrijgen.” Het Commissariaat kan eventueel vragen tijdens het onderzoek de financiering stop te zetten. Llink krijgt per jaar 7 miljoen euro van de NPO, voor het maken van onder meer 100 televisie en 450 uur radio.

NRC 18 februari 2009 - ANP

Gepost door: Jeroen | 21-02-09

Uitstel van betaling voor Llink
AMSTERDAM - Llink heeft vrijdag uitstel van betaling gekregen. De rechtbank in Amsterdam heeft volgens de noodlijdende omroep een bewindvoerder aangesteld die orde op zaken moet stellen.


Llink diende de aanvraag voor uitstel van betaling donderdag in. Het Commissariaat voor de Media bepaalde toen dat de Nederlandse Publieke Omroep Llink niet langer mag financieren.
De 'duurzame' omroep kampt met geldtekort op het programmabudget. Volgens het commissariaat, dat bij omroepen de naleving van de wet controleert, bleek eerder dat de omroep kampte met tekorten op het verenigingsbudget.

Het is nog niet duidelijk wat de problemen precies inhouden en wat de gevolgen voor het personeel zijn.
De omroep trad in 2005 toe tot het publieke bestel en moet voor 1 april 150 duizend leden hebben. De omroep komt er nog ruim 25 duizend tekort.


Nu.nl. 20 februari 2009 © Novum

Gepost door: Jeroen | 22-02-09

De commentaren zijn gesloten.