18-02-09

'Wakker Nederland': Het gezond verstand van de 2,5 miljoen Telegraaflezers

LobotomieDe Telegraaf steunt Wakker Nederland

AMSTERDAM -  Met volledige steun van De Telegraaf wil Wakker Nederland een publieke omroep worden. Op 1 april aanstaande hoopt de gisteren opgerichte vereniging minimaal 50.000 leden te hebben. Voldoende om in 2010 van start te gaan als aspirant-omroep.

Oprichter en woordvoerder is de hoofdredacteur van De Telegraaf, mr. Sjuul Paradijs. Hij zegt: „We vinden al vele tientallen jaren, dat het stemgeluid van heel veel Nederlanders onvoldoende in Hilversum wordt gehoord. Wakker Nederland wil een omroep worden voor de zwijgende meerderheid, die pal staat voor normen en waarden en traditie zonder gebonden te zijn aan een politieke partij.”
De oprichtingsakte werd gisteren ondertekend door oprichter Paradijs en voorlopig voorzitter Frank Volmer, tevens directeur van Telegraaf Media Nederland.
In de aanloopfase worden medewerkers van De Telegraaf betrokken bij het opzetten van de nieuwe omroep. Er is immers haast geboden. Daarna wordt een ledenraad en bestuur gekozen en wordt de kandidaat-zendgemachtigde een onafhankelijke en democratische vereniging. Dat eist de Mediawet ook. De Telegraaf blijft het initiatief wel ondersteunen.

Gezond verstand

Oprichter Paradijs vindt het hoog tijd worden dat het gezond verstand van de 2,5 miljoen Telegraaflezers ook aan bod komt in het publieke bestel. „We hebben voor elk geloof, gedachtegoed of levenswijze een omroep, maar het unieke geluid van De Telegraaf ontbreekt.”

De ledenwerfactie start vandaag. Het lidmaatschap bedraagt slechts €5,72 per jaar.
Abonnees van de krant betalen in feite niets. Na betaling, krijgen zij namelijk €5,72 korting op de abonnementsprijs van de krant. De Mediawet biedt deze mogelijkheid.

De Telegraaf, di 17 feb 2009

14:30 Gepost door JaapjeJaap in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

'De ledenwerfactie is begonnen' 'Schud ze maar wakker in Hilversum!' - Wakker Nederland meer dan welkom!

AMSTERDAM -  Politieke partijen, het bedrijfsleven, bekende en onbekende Nederlanders hebben overwegend enthousiast gereageerd op de eventuele komst van Wakker Nederland als publieke omroep. Velen noemen het een geweldig initiatief.


Volgens CDA, VVD, PVV en GroenLinks is de omroep in wording van harte welkom. "Ik ben meteen lid geworden", zei de liberale leider Mark Rutte. Geert Wilders spreekt van een 'fantastisch initiatief'. "Eindelijk een ander geluid dan dat eeuwig linkse gedoe." CDA-fractievoorzitter Van Geel vindt het prima dat Wakker Nederland zich met een geheel eigen geluid aan de poorten van Hilversum meldt.

Minister Plasterk (Cultuur) staat ook niet onwelwillend tegenover de nieuwe omroep die vooralsnog door deze krant wordt gesteund. "Ik keek er wel even van op," zegt hij, "maar het kan heel goed. Als je het kort samenvat, kan Wakker Nederland een niet-links geluid toevoegen aan het publieke bestel. Dit toont de veerkracht van ons bestel, waarin nieuwe partijen een kans kunnen krijgen."

De ledenwerfactie is gisteren begonnen. Abonnees van deze krant kunnen 'gratis' lid worden. Zie de bon op pagina 5. Na betaling van het lidmaatschap (?5,72 per jaar) volgt een korting van hetzelfde bedrag op de abonnementsprijs van de krant.

Plasterk en de Nederlandse Publieke Omroep wijzen erop dat de omroep in wording aan verschillende criteria moet voldoen en financieel onafhankelijk van De Telegraaf moet opereren. Volgens oprichter Sjuul Paradijs zal dat zeker gebeuren.

Volgens het commissariaat voor de media wordt vooral de commerciële onafhankelijkheid van de vereniging ten opzichte van De Telegraaf getoetst. Bovendien moet Wakker Nederland een vernieuwende bijdrage leveren aan het publieke bestel.

De woordvoerder Nederlandse Publieke Omroep reageert gematigd positief op de komst van Wakker Nederland. "Er zijn nu groepen Nederlanders die de publieke omroep mijden, omdat ze daar geen binding mee hebben. Het zou mooi zijn als initiatieven zoals Wakker Nederland ervoor zorgen dat die mensen ons straks wel weten te bereiken."

De publieke en commerciële omroepen voorspellen dat het voor Wakker Nederland lastig zal worden tot het bestel door te dringen. Marieke Schoenmakers van de VPRO zegt: "Als deze omroep aan de eisen van het bestel voldoet, is hij van harte welkom." Mediatycoon John de Mol is ervan overtuigd dat Wakker Nederland door de Omroepraad onder de microscoop zal worden gelegd. "De concurrentie zal echt niet juichen, want die 50.000 leden hebben jullie zo."

De sterren in de televisiewereld reageren met grote blijdschap. Henny Huisman zegt: "Een geweldig initiatief. Jullie zijn de enige krant van het volk. Als het jullie ook op de televisie lukt, kom ik graag met jullie praten."

Eigenlijk was er vrijwel geen enkele pertinente afwijzing. Opvallend was de reactie van fractievoorzitter Femke Halsema van GroenLinks. Zij zegt: "Ik juich het initiatief toe, maar ik zal geen lid worden. Ik ben lid van Llink, om maar even aan jullie vooroordelen te voldoen."

De Telegraaf, Telegraaf wo 18 feb 2009

-----------------

'Er zijn presentatoren die vrijwel niets kunnen en met vele tonnen salaris en dus ons belastinggeld naar huis gaan'

'Schud ze maar wakker in Hilversum!'

HILVERSUM -  Voor Sjuul Paradijs duurde de dag gisteren circa twintig uur. De oprichter van de omroepvereniging Wakker Nederland en hoofdredacteur van De Telegraaf stapte om halfvijf 's ochtends uit zijn bed. "Ik had al zo'n gevoel dat de oprichting van onze omroep als een bom zou inslaan."

Met zijn neus voor het nieuws heeft hij het bij het rechte eind. Rond zessen 's ochtends is Paradijs al in de uitzending van Ruud de Wild, onmiddellijk gevolgd door Giel Beelen. Zestien uur later eindigt het mediaspektakel bij Pauw & Witteman op de televisie. De reacties zijn over het algemeen enthousiast, vaak zelfs hartverwarmend met een enkel afzeikertje. VVD-erelid Hans Wiegel belt op en zegt: "Dit initiatief past uitstekend in de traditie van de krant. Schud ze maar eens wakker in Hilversum, ik sta aan jullie kant. Mijn vrouw en ik zijn zojuist lid geworden." Onvermoeibaar staat Paradijs de media te woord. Tegen de verslaggever van dagblad Trouw vertelt hij: "Wakker Nederland is eigenzinnig, onafhankelijk en strijdbaar. Heel anders dan de eenheidsworst van de bleke neusjes in Hilversum. Wakker Nederland is een verrijking voor het omroepbestel."

Ruggengraat

Eigenhandig regelt hij de grootste krantenwagen, eentje van zestien meter, om naar het mediapark op te trekken om de vaderlandse pers te woord te staan. "Zal het druk worden?" vraagt de oprichter zich af. Ja, het wordt druk, heel druk. We tellen veertien cameraploegen. Sjuul overhandigt een stapel kranten aan de vrouwelijke portier van het omroepkwartier. "Waarom biedt u de kranten niet bij de directie aan?" vraagt een verslaggever. De hoofdredacteur antwoordt: "Wakker Nederland mikt op de ruggengraat van de samenleving. Dat is niet de dikbetaalde bestuurder, maar wel de portier." Bovendien willen de bestuurders van de Nederlandse Publieke Omroep ons niet ontvangen en de hoogste baas Henk Hagoort staat op de lange latten. Als de NOS aan Paradijs vragen stelt, passeert de grootste Jaguar die je je maar kunt voorstellen. Paradijs breekt het gesprek af en roept: "Kijk, daar gaat weer een omroepbaas met een dik salaris." Want dat is een grote ergernis van de hoofdredacteur van de grootste krant van Nederland. Hij zegt: "Er zijn presentatoren die vrijwel niets kunnen en met vele tonnen salaris en dus ons belastinggeld naar huis gaan. Nou, dat gebeurt echt niet als Wakker Nederland 50.000 leden heeft en een omroep kan worden." Rutger Castricum van GeenStijl is ook van de partij. De druiven zijn een beetje zuur voor dit populaire en inventieve weblog, dat met de omroep Powned ook tot het bestel wil toetreden. Ons initiatief wordt 'Stakker Nederland' genoemd. Er wordt een foto van De Tokkies bij geplaatst. Hier maakt GeenStijl de klassieke fout die vooringenomen tegenstanders van deze krant altijd maken. De 2,5 miljoen lezers van De Telegraaf zijn in hun ogen domme Tokkies. In werkelijkheid gaat het om het kader van Nederland. Van onderwijzer tot politieman, van verpleegster tot chauffeur. Paradijs zegt: "Dit is het kader van Nederland. Als zij massaal het werk stilleggen, ligt Nederland echt plat. Als er een omroepbestuurder met werken stopt, gebeurt er niets. Sterker, dat levert alleen maar geld op."

Leeg

Een medewerkster van GeenStijl probeert in het omroepkwartier de banden van de vrachtauto van De Telegraaf leeg te laten lopen. Ze kreeg het klaarblijkelijk benauwd en had lucht uit de banden nodig. Later op de middag verschijnt Paradijs bij de omroep Max. Diverse andere interviewaanvragen laat hij daarvoor lopen. "Max is belangrijk. Dát is de omroep van de 50plussers en dat zijn onze trouwe lezers en naar ik hoop ook voor een deel de nieuwe leden van Wakker Nederland."

Het is al woensdag als Paradijs zijn huis in Amsterdam-Oost ziet. "Zo, nu eerst een whisky", zegt hij en werpt zich op de sofa. Hij glimlacht en kijkt ons aan: "Het was het gesprek van de dag. We hebben weer gezorgd voor leven in de brouwerij. En nu zijn de leden aan zet."

De Telegraaf, wo 18 feb 2009

-----------------

De Telegraaf-hoofdredacteur SJUUL PARADIJS, oprichter van Wakker Nederland:

’Dit is de omroep van het publiek!'
door EMILE BODE

AMSTERDAM -  De werkkamer van mr. Sjuul Paradijs (’Zeg maar Sjuul!’) is het tijdelijke hoofdkwartier van Wakker Nederland, de omroep in wording. De afgelopen dagen zijn overuren gemaakt. Veel zaken moesten worden voorbereid, waarbij de plannen niet mochten uitlekken. „We willen Hilversum overvallen,” grijnst de hoofdredacteur van De Telegraaf. „We hebben haast. Voor 1 april willen we 50.000 leden. Het liefst veel meer. Dat moet kunnen, we hebben een achterban van meer dan twee miljoen lezers, die onze krant dagelijks leest.”

Sjuul Paradijs is hoofdredacteur van De Telegraaf en tevens oprichter en woordvoerder van Wakker Nederland. Hij zegt: „Wakker Nederland is een vereniging in oprichting. Straks trek ik me terug en komt er een nieuw bestuur. De omroep komt dan los te staan van de krant, al blijft de krant de nieuwe omroep natuurlijk ondersteunen.”

- Waarom steunt de grootste krant van Nederland het initiatief van Wakker Nederland?

,,Wij vinden al vele tientallen jaren, dat het stemgeluid van heel veel Nederlanders onvoldoende in Hilversum wordt gehoord. Dan denk ik in de eerste plaats aan de hardwerkende middengroepen. Dat is de zwijgende meerderheid, die pal staat voor normen en waarden én traditie. Dat is niet de elite die zijn zakken vult, maar dat zijn veelal mensen met heel gewone banen, de ruggengraat van onze samenleving. En het zijn natuurlijk de ouderen, die ons land na de oorlog weer hebben opgebouwd en nu het gevoel hebben aan hun lot te worden overgelaten. Het is de groep Nederlanders die vaak tussen wal en schip valt. Voor deze groep Nederlanders komen de bezuinigingen altijd het hardst aan. Zij heeft het meeste last van de criminaliteit en van de intolerantie van fundamentalisten. Zij staat altijd in de file en wordt het vaakst geconfronteerd met ergerlijke vormen van bureaucratie.”

- Wakker Nederland wordt dus de eerste, populaire rechtse omroep?

,,Nee, we willen een omroep worden voor mensen die hun gezond verstand gebruiken. Dat laat zich niet zondermeer vertalen in links en rechts. Ik denk dat de rechtgeaarde middenstander die altijd op de VVD stemt zich bij Wakker Nederland thuis voelt, maar ook de hardwerkende man of vrouw die traditioneel op de PvdA stemt. De nieuwe omroepvereniging duikt in een gat, dat door Hilversum niet wordt opgevuld. Als je dagelijks als krant 2,5 miljoen Nederlanders aan je bindt en dagelijks bijna 1 miljoen bezoekers op de website, is het niet onlogisch om ook op de televisie en radio aan de slag te gaan.”

- Hoe moeten we Wakker Nederland dan politiek duiden?

,,Wakker Nederland is niet gebonden aan een politieke partij. Maar als je ons een omroep met een minder links stemgeluid wilt noemen, dan heb ik daar helemaal geen bezwaar tegen. Wakker Nederland is er voor de vrijheid en veiligheid van de burgers. Voor vrijheid van meningsuiting, gelijkheid van man en vrouw en voor tolerantie. We leggen het accent op ondernemerslust en op de zelfredzaamheid van mensen. Een omroep die zaken zoals extremisme en fundamentalisme in alle vormen en gedaanten te vuur en te zwaard zal bestrijden.”

- Dat doen andere omroepen ook?

,,Dat zal ongetwijfeld de reactie vanuit Hilversum zijn. Maar in werkelijkheid hebben heel veel mensen het gevoel, dat hun stem niet wordt gehoord. Vroeger had je tenminste nog actualiteitenprogramma’s met een eigen mening zoals TROS Aktua en AVRO’s Televizier, maar die programma’s zijn verdwenen. Op geen van de drie publieke netten is een fatsoenlijk actualiteitenprogramma met laten we zeggen een helder conservatief en neoliberaal stemgeluid. Het zijn nu altijd dezelfde gezichten, dezelfde meningen en hetzelfde cynisme. Het is betweterig jegens de ruggengraat van onze samenleving. Niet voor niets zei Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep, twee weken geleden dat de actualiteitenprogramma’s te veel op elkaar lijken. EénVandaag, Netwerk en NOVA noemde hij drie keer de Volkskrant. Dat is dus een gemiste kans voor ons. De Telegraaf heeft bijna drie keer zoveel lezers als de Volkskrant.”

- Er zijn 22 omroepen actief in het publieke bestel, terwijl naast Wakker Nederland tal van andere nieuwe omroepen zich hebben aangemeld. Wat heeft Wakker Nederland in het overvolle bestel te zoeken?

,,Die vraag kun je beter aan al die andere omroepen stellen. In dit land hebben we voor elk geloof, gedachtegoed of levenswijze een omroep. Voor de hindoe, de moslim, en de boeddhist. Voor de 50plusser, de jongere, de vrijzinnige, de christen, noem maar op. Dat gun ik ze van harte, maar voor de informatiebehoefte van de Telegraaflezer is geen plek in het publieke bestel.”

- De Telegraaf heeft het publieke bestel jarenlang verketterd. Waarom wil de krant dan via Wakker Nederland ook uit de staatsruif eten?

,,Wij hebben het publieke bestel bestreden vanwege de geldverspilling en de bureaucratie en het monopolisme waardoor het voor kranten niet mogelijk is om omroepgegevens te publiceren. We hebben kritiek, omdat omroepen met publiek geld ook commercieel bezig zijn zoals het opzetten van magazines en het ontplooien van allerlei internetactiviteiten. We vinden ook, dat publieke omroepen als twee druppels water lijken op commerciële omroepen, maar die moeten het allemaal zelf betalen. Vanaf de jaren zestig heeft De Telegraaf geprobeerd een poot aan de grond te krijgen in Hilversum, maar dat stuitte steevast op blokkades van de politiek en de rigide mediawet. Nu verandert het medialandschap snel. De gedrukte krant ondervindt steeds meer concurrentie van internet. Dan is het niet vreemd, dat wij onze aandacht ook verleggen naar internet en televisie. Je moet je ogen niet voor de toekomst sluiten. Bovendien wordt de komende maanden vastgesteld welke omroepen mogen deelnemen aan het publieke bestel. Iedereen, die de komende vijf jaren mee wil doen, moet zich nu melden. Het is dus nu of nooit.”

- Je kunt toch ook een commerciële zender oprichten?

,,Dat hebben we jarenlang geprobeerd, maar ook dit initiatief werd indertijd door de politiek gedwarsboomd. Nu is die markt verdeeld. Zelfs John de Mol lukt het niet een eigen, commerciële omroep in leven te houden. Overigens sluiten we samenwerking met commerciële omroepen op termijn zeker niet uit.”

- Stel, dat het initiatief lukt, wat kun je dan beginnen met een paar uurtjes televisie en radio?

,,Dan kunnen we in ieder geval beginnen met uitgesproken actualiteitenprogramma’s met een grote betrokkenheid van burgers. De kracht van Wakker Nederland is de manier waarop we zaken belichten. Dat is een mix van licht, luchtig en serieus amusement waarin de mens centraal staat.”

- Er wordt beweerd dat De Telegraaf alleen maar goed is in het maken van kranten.

,,Dan wil ik er op wijzen, dat onze nieuwssite op internet een van de meest bekeken sites is. En we hebben al de nodige ervaring opgedaan met televisieprogramma’s in het Telegraaf Productiehuis. Diverse verslaggevers zoals John van den Heuvel en Wilma Nanninga zijn actief op de beeldbuis. Laatst chatte Yolanthe Cabau van Kasbergen via onze website met onze lezers. Er keken bijna 400.000 mensen.”

- Waarom niet gekozen voor Telegraaf TV?

,,Dat verbiedt de mediawet. De Telegraaf is een commercieel bedrijf en Wakker Nederland komt in het publieke bestel en mag dus geen belangen van commerciële bedrijven dienen.”

- Wil De Telegraaf gewoon niet het hele publieke bestel opblazen?

,,Nee, wij vinden dat er in het publieke bestel een gelijkwaardige vertegenwoordiging van alle meningen moet komen. Daar wil Wakker Nederland een belangrijke bijdrage aan leveren. Wij willen de omroep van het publiek worden.”

- Je bent hoofdredacteur van De Telegraaf en woordvoerder van Wakker Nederland. Je hebt dus twee petten op.

,,In de beginfase zijn medewerkers van De Telegraaf betrokken bij het opzetten van de vereniging. Daarna wordt een ledenraad gekozen en wordt Wakker Nederland een onafhankelijke en democratische vereniging. Dat eist de mediawet ook.”

De Telegraaf, di 17 feb 2009

-----------------

Veel gestelde vragen

Wat is Wakker Nederland?

AMSTERDAM -  Wakker Nederland laat zich gemakkelijk in een paar zinnen vangen, maar voor wie behoefte heeft aan meer antwoorden zijn hier enkele veel gestelde vragen (en hun antwoorden).


Wakker Nederland in drie zinnen:

Wakker Nederland vertaalt binnen de publieke omroep de waarden en normen van de grote groep Nederlanders, die 'de ruggengraat van de Nederlandse samenleving' vormt.’

’Deze maatschappelijke stroming ervaart in toenemende mate dat ze niet wordt gehoord in bestaande politieke groeperingen en media.’

’Wakker Nederland zorgt er door het gebruik van media voor dat deze maatschappelijke stroming een bepalende factor is in maatschappelijke discussies binnen de publieke omroep.’

1. Wat heeft De Telegraaf te zoeken in het publieke bestel, dat jarenlang door dezelfde Telegraaf is verketterd?

De Telegraaf heeft als journalistieke organisatie een belangrijke rol in de samenleving.
Het kabinet heeft besloten dat steun voor journalistieke organisaties alleen in het publieke bestel plaatsvindt, dat publieke bestel blijft bovendien nu voor minstens 5 jaar hetzelfde.
De Telegraaf heeft daarom besloten publieke omroepen te ondersteunen, die passen bij haar eigen journalistieke rol.

2. De Telegraaf is een onderneming gericht op winst maken, waarom beginnen jullie niet gewoon een commerciële zender?

Een dagblad is echter meer dan een commerciële organisatie; bij het ondersteunen van erkende publieke omroepen gaat het om het verkrijgen van steun van de overheid voor de journalistieke rol van De Telegraaf.
We realiseren ons daarbij dat publieke en commerciële geldstromen gescheiden moeten blijven.
De Telegraaf sluit overigens niet uit dat op termijn ook een nieuwe commerciële zender in Nederland zal worden gestart.

3. Welk publiek belang wordt er gediend?

Door het ondersteunen van publieke omroepen die passen bij de aard van De Telegraaf, wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de pluriformiteit van de publieke omroep.

4. Waarom lobbyt De Telegraaf niet voor publiek-privaatrechtelijke samenwerkingvormen?

Die lobby zullen we doorzetten, want we denken dat het goed is dat dergelijke samenwerkingen ontstaan. We zullen dan ook zeker gebruik maken van de publiek-privaatrechtelijke samenwerkingsvormen die al mogelijk zijn.

5. Is het geen toeval dat Geen Stijl en De Telegraaf tegelijk het omroepbestel willen binnendringen?

Nee, dat is geen toeval, want in de komende maanden wordt vastgesteld welke omroepen zullen gaan deelnemen aan het publiek bestel. Iedereen die de komende vijf jaren mee wil doen in het publieke bestel moet zich nu melden.
Er hebben zich daarom al zo’n twintig verenigingen gemeld om te worden erkend als publieke omroep.
De Telegraaf ondersteunt PowNed en Wakker Nederland, omdat beide een sterke redactionele visie hebben, die nu ontbreekt in het publieke omroepbestel.

6. Probeert TMG niet met schijnargumenten de publieke omroep op te blazen? Is dit niet een grote schijnoperatie om te profiteren van het subsidiegeld?

Het gaat niet om het opblazen van het bestel, maar om gelijkwaardige vertegenwoordiging in het publieke bestel van alle meningen in Nederland.
Daaraan gaat De Telegraaf een belangrijke bijdrage leveren.

7. In hoeverre is de vereniging Wakker Nederland onafhankelijk van De Telegraaf? Als er sprake is van enige onafhankelijkheid waarom zitten er dan wel allemaal Telegraaf-mensen in de raad van toezicht en het bestuur?

De vereniging Wakker Nederland is een volkomen onafhankelijke democratische vereniging, waarin de leden de dienst uit maken.
In de beginfase van de vereniging zijn er Telegraaf-medewerkers betrokken bij het opzetten van de vereniging, maar zo snel mogelijk wordt door de leden een Ledenraad gekozen, die zal toezien op het onafhankelijke democratische gehalte van de vereniging.

8. Wat gaat u doen als u niet door minister Plasterk wordt toegelaten tot de publieke omroep?

We verwachten dat Wakker Nederland en PowNed wel worden toegelaten, omdat Wakker Nederland en PowNed een aantoonbare toegevoegde waarde hebben voor de bestaande publieke omroep.

9. Voor wie is Wakker Nederland er?

Wakker Nederland vertaalt in media de waarden en normen van 'de ruggengraat van de Nederlandse samenleving', een maatschappelijke stroming die in toenemende mate ervaart dat ze niet wordt gehoord in de bestaande actualiteiten rubrieken van de bestaande publieke omroepen.
Het gaat om een grote groep mensen, die waar mogelijk betaald of onbetaald werk verricht, die geen extremisme bedrijft en die een constructieve bijdrage aan de samenleving wil leveren.

10. Wordt die grote maatschappelijke stroming dan niet door andere publieke omroepen vertegenwoordigt?

In de bestaande actualiteitenrubrieken is het nuchtere geluid van ‘de ruggengraat van de samenleving’ niet meer te horen. Waar omroepen als TROS en AVRO jaren gelden nog TROS Aktua en AVRO’s Televizier uitzonden, is dat binnen de publieke omroep anno 2009 niet meer het geval. Dat heeft geleid tot een verarming van de meningsvorming in het publieke omroepbestel. Zelfs de voorzitter van de publieke omroep spreekt van 3 x De Volkskrant als het gaat om de huidige actualiteitenrubrieken. Wakker Nederland zal weer evenwicht brengen in nieuws en actualiteiten binnen de publieke omroep.

11. Welke waarden vertegenwoordigt Wakker Nederland?

Wakker Nederland wordt een omroepvereniging die traditionele Nederlandse normen en waarden verdedigt. Daarbij gaat het onder meer om:
- vrijheid voor de burger,
- veiligheid voor de burger,
- vrijheid van meningsuiting,
- vrijheid van onderwijs,
- gelijkheid van man en vrouw,
- tolerantie jegens anderen en bestrijding van discriminatie op welke grond dan ook,
- streven naar continuïteit in samenlevingsverbanden als basis voor sociale cohesie,
- waardering voor ondernemingslust van burgers en bedrijven,
- steun voor mensen die een constructieve bijdrage leveren aan de samenleving,
- steun voor de parlementaire democratie.

Wakker Nederland heeft respect voor ieders mening en is niet gebonden aan een politieke partij, een belangengroepering of een levensbeschouwelijke instelling, maar vertegenwoordigt en bereikt vanuit bovenstaand waardenperspectief een herkenbare maatschappelijke stroming. Het gaat om een grote groep mensen, die waar mogelijk betaald of onbetaald werk verricht en die geen extremisme in politieke, godsdienstige of andere zin bedrijft.

12. Wat kun je beginnen met een paar uurtjes tv in de maand op maandagmiddag of dinsdagnacht?

Ook in een paar uur televisie kan de pluriformiteit van de publieke omroep worden bevorderd door het stimuleren van verschillende meningen en opinies. Juist daarin zal Wakker Nederland zich de eerste tijd profileren.
Wakker Nederland zal zich laten inspireren door uitgesproken programma’s uit de US en de UK, zoals bijvoorbeeld QuestionTime van de BBC, waar de diversiteit aan meningen onderdeel is van het programmaformat.
Ook de programma’s van Fox in de Verenigde Staten laten zien dat grote betrokkenheid van burgers de basis kan zijn van tv-formats.
Wakker Nederland heeft in het begin een klein aantal uitzenduren ter beschikking, maar zal juist daarom ook graag samenwerken met andere omroepen, om zo een groter palet aan meningen binnen de publieke omroep te stimuleren.

13. Komt De Telegraaf met de zoveelste quiz?

Nee, Wakker Nederland komt niet met de ‘zoveelste’ quiz, omdat Wakker Nederland juist een tegenwicht gaat bieden aan wat er nu te zien is binnen de publieke omroep. Dus alleen als een quiz iets kan toevoegen aan wat er in

14. Noem eens concreet een paar programma-ideeën voor Wakker Nederland?

In de eerste fase van de omroep zal de toegevoegde waarde bestaan uit geëngageerde programmering, waarin ‘de ruggengraat van de samenleving’ aan het woord komt. Formats als Question Time (BBC) en O-Reilly (Fox) zijn een goede inspiratie bron voor Wakker Nederland.
Maar ook een visie op de gebeurtenissen in de samenleving door een gezaghebbend persoon behoort tot de mogelijkheden.
In een latere fase, als meer uren ter beschikking zijn, zal wellicht entertainment worden toegevoegd, zoals de mensen dat van De Telegraaf kennen. Maar dat is dan waarschijnlijk pas over 5 jaar.

15. Hoe gaat u het oplossen dat u geen ervaring heeft met tv-programma’s maken?

Wakker Nederland heeft een voorsprong op andere beginnende omroepen, want De Telegraaf heeft intussen veel ervaring opgebouwd in het maken van televisieprogramma’s in het Telegraaf Productiehuis.
Bovendien kan de zelfstandige omroep Wakker Nederland gebruik maken van alle nationale en internationale productiemaatschappijen.
Hetzelfde geldt voor radio, waarbij het ook steeds gaat om het vertalen van de waarden en normen van ‘de ruggengraat’ van de samenleving’. De expertise die daarvoor nodig is, kan gemakkelijk worden georganiseerd.

16. Wat zijn de overeenkomsten tussen De Telegraaf en Wakker Nederland?

Op gelijke wijze als het dagblad De Telegraaf weet Wakker Nederland wat er in Nederland leeft. Ook Wakker Nederland wil door het gebruik van media een bepalende factor zijn in maatschappelijke discussies. Op gelijke wijze als het dagblad De Telegraaf weet Wakker Nederland wat er in Nederland leeft. De inhoud van De Telegraaf bepaalt altijd het gesprek van de dag, is toegankelijk, Hollands en ...

17. Wat gaat u met de programmagegevens doen? Komt u met een tv-gids bij De Telegraaf?

De mogelijkheden die de huidige regelgeving biedt zullen zeker worden onderzocht.

De Telegraaf, di 17 feb 2009

-----------------

De Telegraaf en Hilversum

AMSTERDAM -  Al meer dan vijftig jaar probeert De Telegraaf, al dan niet met anderen, door te dringen tot het publieke en later ook tot het commerciële bestel.

In 1964 steunde De Telegraaf commerciële initiatieven zoals de roemruchte uitzendingen vanaf het REM-eiland en van ’radiopiraat’ Veronica. De krant werkte nauw samen met de publieke omroep TROS, een voortzetting van de activiteiten die begonnen op het REM-eiland. Zo was het krantenconcern tientallen jaren uitgever van TROS-kompas.

Onze voormalige sterverslaggever Henk van der Meyden had met TV Privé geruime tijd een eigen programma bij de TROS.

In de jaren negentig haalde de krant SBS naar Nederland. Volgens de mediawet mocht het concern slechts voor 30% aandeelhouder zijn. Via een ingewikkelde constructie verkreeg de Telegraaf ook het eigendom van Sky Radio. Tevens had de krant aandelen in Sport 7, het mislukte commerciële voetbalkanaal.

Een eigen publieke of commerciële zender bleek echter in strijd met de mediawet, vanwege het aandeel van de krant in de dagbladmarkt.

De Telegraaf, di 17 feb 2009

-----------------

Mark Rutte wordt ook lid

AMSTERDAM -  VVD-leider Mark Rutte liet vanmorgen per sms meteen weten het initiatief van de Telegraaf voor de oprichting van de nieuwe publieke omroep Wakker Nederland te steunen. "Succes de komende dagen," aldus Rutte in zijn bericht aan Wakker Nederland-oprichter Sjuul Paradijs. "Ik word meteen lid," aldus Rutte.

Ook VVD-collega Ineke Dezentje Hamming meldde zich al aan als lid van de nieuwe omroep. "Eindelijk!, gefeliciteerd met dit initiatief."

De Telegraaf, di 17 feb 2009

-----------------

De Telegraaf steunt Wakker Nederland

Op naar Hilversum!

AMSTERDAM -  Met volledige steun van De Telegraaf wil Wakker Nederland een publieke omroep worden. Op 1 april aanstaande hoopt de gisteren opgerichte vereniging minimaal 50.000 leden te hebben. Voldoende om in 2010 van start te gaan als aspirant-omroep.

Oprichter en woordvoerder is de hoofdredacteur van De Telegraaf, mr. Sjuul Paradijs. Hij zegt: „We vinden al vele tientallen jaren, dat het stemgeluid van heel veel Nederlanders onvoldoende in Hilversum wordt gehoord. Wakker Nederland wil een omroep worden voor de zwijgende meerderheid, die pal staat voor normen en waarden en traditie zonder gebonden te zijn aan een politieke partij.”
De oprichtingsakte werd gisteren ondertekend door oprichter Paradijs en voorlopig voorzitter Frank Volmer, tevens directeur van Telegraaf Media Nederland.
In de aanloopfase worden medewerkers van De Telegraaf betrokken bij het opzetten van de nieuwe omroep. Er is immers haast geboden. Daarna wordt een ledenraad en bestuur gekozen en wordt de kandidaat-zendgemachtigde een onafhankelijke en democratische vereniging. Dat eist de Mediawet ook. De Telegraaf blijft het initiatief wel ondersteunen.

Gezond verstand

Oprichter Paradijs vindt het hoog tijd worden dat het gezond verstand van de 2,5 miljoen Telegraaflezers ook aan bod komt in het publieke bestel. „We hebben voor elk geloof, gedachtegoed of levenswijze een omroep, maar het unieke geluid van De Telegraaf ontbreekt.”
De ledenwerfactie start vandaag. Het lidmaatschap bedraagt slechts €5,72 per jaar. Abonnees van de krant betalen in feite niets. Na betaling, krijgen zij namelijk €5,72 korting op de abonnementsprijs van de krant. De Mediawet biedt deze mogelijkheid.

De Telegraaf, di 17 feb 2009

----------------

Ook Aad Ouburg (Princess) wordt lid

AMSTERDAM -  Ook Princess-ondernemer Aad Ouburg reageerde enthousiast op het nieuws rond de oprichting van de nieuwe omroep. "Jullie springen precies in een gat," aldus Ouburg. "Ik meld me direct aan als lid."

De Telegraaf, di 17 feb 2009

Gepost door: kattekrabber | 18-02-09

Puur commercieel gewin
Wakker Nederland is enkel op commercieel gewin van De Telegraaf en enkele ondernemers gericht. Al de rest is lulkoek.

Van een alternatief is geen sprake. De commerciële éénheidsworst rond de ruggegraat van het nederlandse medialandschap wordt er alleen maar groter door.

------------------


"Mensen willen het Telegraafgevoel in beeld en geluid zien"
'Aanval op hautain Hilversum'


AMSTERDAM - Als het aan De Telegraaf ligt, krijgt het publieke bestel in Hilversum er een broertje bij, maar het mag ook een zusje zijn: Wakker Nederland. De nieuwe omroepvereniging wil voor 1 april 50.000 leden werven en met een geheel eigen visie programma’s maken waar veel Nederlanders zich in zullen herkennen. Mediadeskundigen buigen zich over de kansen van de Gezond Verstandomroep en kritiseren tegelijkertijd de eenheidsworst uit ’t Gooi.

"Eindelijk, eindelijk, eindelijk springt er een krant in het gapende, ideologische gat in het Hilversumse omroepkwartier. Want daar heerst een enorme arrogantie. Ik zeg énorme arrogantie! Dit wereldje meent de waarheid in pacht te hebben en kijkt neerbuigend neer op al die mensen die een ander stemgeluid willen laten horen."
Zegt de gelouterde, voormalige programmamaker Jef Rademakers. Uit zijn brein kwamen De Geloof, Hoop & Liefdeshow, Klasgenoten en de Pin Up Club.
"Dat hautaine sfeertje heeft Hilversum altijd al gehad," vertelt hij. "In de jaren zestig werd nieuwkomer de TROS tegengewerkt, want wat moet je nou met zo'n 'boerenlullenzender' die Nederlandstalige muziek onder de aandacht wil brengen. Daar haal je, als linkse wereldverbeteraar, toch je neus voor op. Het is het sfeertje dat gecreëerd wordt door mensen die zelfs André Rieu geen cultuur vinden, terwijl hij met Johan Cruijff de enige Nederlandse wereldster is. Ook over omroep Max werd laatdunkend gedaan. Omschreven als seniorenomroep voor rollatorgebruikers, maar Max is wel een van de weinige omroepen die nog groeit. Daarom dicht ik Wakker Nederland grote kansen toe. Want initiatiefnemer De Telegraaf weet als geen ander hun lezers aan zich te binden. Jullie zijn de enige krant waar lezers zich geen abonnee voelen, maar lid. Ik geniet er nu al van als jullie er in slagen de machtspositie van de verzuilde omroepen te doorbreken."
Clubjes

Herman Pleij is emeritus hoogleraar Historische Nederlandse Letterkunde en kenner van de verzuiling. Hij zegt: "Het verbaast me dat omroepen zoals Wakker Nederland nu pas zijn opgericht. We zijn weliswaar geen verzuild land meer, maar we willen wel graag ergens bijhoren en met elkaar verbonden zijn. Daar is ons land uniek in. Dus bedenken we in plaats van die vroegere zuilen nieuwe clubjes. Daarom is het zo verrassend, dat het aparte gevoel van de grootste krant van Nederland, die als geen ander de onlustgevoelens onder de bevolking kent, niet in een of andere omroep verankerd is."

Hij geeft Wakker Nederland een goede kans van slagen. "Het probleem is alleen het enthousiasme vast te houden. Als je straks geen aansprekende programma's maakt of boeiende persoonlijkheden kunt tonen, lig je er zo uit. Zie de partij Trots Op Nederland van Rita Verdonk. Zij was mateloos populair, maar maakte grove fouten en is nu in de peilingen weggevaagd."
Wibo van de Linde (70) zou bij wijze van spreken zo zijn villa op het Friese platteland verlaten om een idee (dat heet nu format) te bedenken voor een goed actualiteitenprogramma voor Wakker Nederland. Van de Linde stond aan de wieg van het succes van AVRO's Televizier en vooral TROS Aktua. ,,Aktua en De Telegraaf hadden veel gemeen. Altijd eigen nieuws maken, altijd verrassend en omstreden willen zijn, steevast willen prikkelen, opkomen voor de hardwerkende Nederlander. Op een gegeven moment keken er 2,5 tot 3 miljoen Nederlanders naar Aktua. Samen met Hans Knoop van De Telegraaf hebben we oorlogsmisdadiger Pieter Menten gepakt. Onze documentaire daarover won een belangrijke Europese prijs, maar de NOS wilde liever een programma van de VPRO inzenden, want daar keek geen hond naar, dus was het goed. Alle actualiteitenprogramma's lijken nu als twee druppels water op elkaar. Ze trekken allemaal dezelfde bamibal uit de muur. Hebben allemaal dezelfde deskundigen; Hilversum is compleet doorgedraaid. Mijn ouwe TROS zit nu anoniem in het actualiteitenprogramma EénVandaag. Volgens mij zijn alle verslaggevers van de grootste familie van Nederland lid van de SP."

Is het echt allemaal zo slecht? Is dit geen kritiek van een knorrige, oude rechtse betweter?

,,Ik dacht het niet. Marcel van Dam, van wie ik allesbehalve een fan ben, schreef deze week in de Volkskrant precies hetzelfde. Volgens hem vertonen alle nieuwsmedia kuddegedrag, waardoor je op alle zenders dezelfde bekende Nederlanders ziet, terwijl er zoveel meer in dit land gaande is." Henri Beunders is hoogleraar geschiedenis aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en publiceert veel over media. "Ik denk dat de geïnteresseerde Telegraaflezer kijkt naar programma's zoals Radar, Paul de Leeuw, Hart van Nederland, Spoorloos en RTL Boulevard. Maar deze kijkers hebben ook behoefte aan programma's waarin zij als het ware hun eigen opvattingen kunnen terugzien. Daar is De Telegraaf sterk in, dus waarom dan niet actievoeren via de televisie."
Talking headsHet publieke bestel in Hilversum wordt gedomineerd door talking heads, oftewel praatgrage beeldvullers. Het zijn deskundigen, die steeds weer in elk programma opduiken. Overigens zijn dat zeker niet altijd mensen met een linkse signatuur. In 2008 was Rita Verdonk de meest gevraagde studiogast, maar de wereld is hard en meedogenloos en in 2009 zal ze waarschijnlijk de minst gevraagde worden.

Hans Beerekamp van NRC Handelsblad onderzocht vorig jaar drie maanden lang welke Nederlanders het meest in de bekende actualiteitenprogramma's op de publieke omroep verschenen. In zijn top 100 staat slechts één ondernemer en dat is Joop van den Ende, en staat ook nog op de laatste plaats. Ook opvallend: 84% is man. ,,Deze spiraal van voorspelbaarheid moet Wakker Nederland meteen doorbreken", vindt Jef Rademakers. Ofschoon de Nederlandse samenleving niet meer verzuild is, is de publieke omroep nog steeds op de leest van de verzuiling geschoeid. Dat gaat terug tot de jaren twintig, toen er vijf radio-omroepen door de overheid werden getolereerd: KRO (katholiek), NCRV (protestants), VARA (sociaal-democratisch), AVRO (liberaal) en VPRO (vrijzinnig-protestants). Anno 2009 hebben eigenlijk alleen de laatste drie binnenkomers enige relatie met hun achterban. Dat zijn de evangelische EO, BNN (jongeren) en Max (ouderen). Bij de andere omroepen krijg je zelden het gevoel dat je naar een katholiek, protestants of liberaal getint programma kijkt. Daarom schreef prof. G.A.I. Schuijt als hoogleraar mediarecht al vele jaren geleden scherpe artikelen tegen het omroepbestel. Volgens hem werden mensen vooral lid van een omroep vanwege de aantrekkelijkheid van de gids en niet vanwege de programma's. Tegenwoordig moet je echt lid worden en dat begon met tien gulden en is nu ?5,72 per jaar. Dat is een laag bedrag en toch zie je dat de gevestigde omroepen de grootste moeite hebben om rond de 400.000 leden te blijven. Dat wordt, als het aan minister Plasterk ligt, de norm om A-omroep te blijven en maximale zendtijd te krijgen. Ofschoon in bijna de helft van de huishoudens iemand lid is van een omroep, is van alle 13 miljoen Nederlanders ouder dan zestien jaar slechts 26% lid. Tussen 1992 en 2004 verloren de gezamenlijke omroepen meer dan een half miljoen leden.
Verschraling

Peter Jelgersma is een mediagoeroe. Hij stond aan de wieg van Filmnet, TV10 en was betrokken bij Digitenne. Hij zegt: "Er zijn deskundigen die menen dat de eventuele komst van Wakker Nederland en andere omroepen leidt tot een verschraling, maar voor die verschraling is de politiek zelf verantwoordelijk. Grote omroepen worden niet beloond. Als TROS en AVRO samen zouden gaan, krijgen ze nog steeds net zoveel zendtijd."

Het meest democratisch zouden omroepverkiezingen zijn, maar deze ideeën, bijvoorbeeld van de commissie-Ververs in 1996, zijn altijd door de politiek gedwarsboomd. Dergelijke verkiezingen zouden namelijk desastreus uitpakken voor de gevestigde orde. Onderzoeken leerden dat bij dergelijke verkiezingen alleen omroepen met trouwe leden zoals de EO, VPRO en TROS er gunstig zouden uitspringen. De politiek vreesde dat verkiezingen zouden leiden tot hevige concurrentie en tot programma's die zich in niets zouden onderscheiden van die van de commerciële zenders. Wat is er na 1996 gebeurd? Er kwamen geen verkiezingen en toch lijken publieke en commerciële omroepen meer dan ooit op elkaar. Wie nu de discussies in de Tweede Kamer terugleest, valt van de ene in de andere verbazing. Zo zei het toenmalige Kamerlid Van Zuijlen (PvdA): "De culturele innovatie van de publieke omroepen kan alleen blijven bestaan als we het bestel niet veranderen."
Conservatief

Jelgersma vindt dat het initiatief van Wakker Nederland veel te laat komt. "Circa 25 jaar geleden probeerde ik de dagbladuitgevers, ook jullie concern, al warm te maken voor televisie. Kranten bleken echter ongelooflijk conservatief. Het ging toen goed met de krant en met de groei van de televisie zou het wel niet zo'n vaart lopen. Als de grote uitgevers al in televisie wilden investeren, dan vooral om belangen in commerciële omroepen te kopen met als doel hun eigen positie veilig te stellen. Dagbladen hebben de boot gemist en met de opkomst van internet komen ze nu voor een reusachtig probleem te staan. Want internet lijkt veel meer op televisie dan op de krant."

Waarom zouden veel Nederlanders lid willen worden van Wakker Nederland? We vragen het de experts en iedereen geeft een ander antwoord: ontevreden middengroepen. Mensen die het gevoel hebben dat de politiek en de televisie niet naar hen luisteren. Mensen, die het Telegraafgevoel in beeld en geluid willen zien. Dan krijgen we Sem van Berkel aan de lijn. Hij leidt een bedrijf in vermogensbeheer en zegt: "Alle tien werknemers van mijn bedrijf zijn lid van Wakker Nederland geworden."

Waarom?

,,De Telegraaf is een verademing in deze wereld van diep treurig negativisme, verlammende bureaucratie, klantonvriendelijkheid en linkse betweters. Bij jullie kun je tenminste je gal spuwen. Ik kan geen dag zonder mijn krantje en straks geen dag zonder Wakker Nederland."


door Emile Bode
De Telegraaf, za 21 feb 2009

Gepost door: Jeroen | 21-02-09

50.000 leden De Standaard, 3 maart 2009 | Bron: belga
Wakker Nederland heeft ruim 50.000 leden

De Telegraaf Media Groep (TMG), de groep achter de gelijknamige populaire Nederlandse krant, heeft in 2 weken tijd meer dan 50.000 leden verzameld voor de nieuwe omroep Wakker Nederland. Dat bericht de krant dinsdag op de voorpagina onder de kop "We Hebben Ze".
"Dit is een geweldige prestatie, dank daarvoor aan al die fantastische mensen die lid zijn geworden. Wij zullen het vertrouwen niet beschamen", aldus tijdelijk voorzitter Frank Volmer van Wakker Nederland. Uit de reacties blijkt volgens De Telegraaf dat leden van Wakker Nederland meer nationaal en positiever nieuws willen. Maar populisme en sensatiezucht worden afgewezen.

Een van de eisen om in 2010 tot het omroepbestel te kunnen toetreden is dat nieuwe omroepen voor 1 april minimaal 50.000 leden hebben. Het werven van nieuwe leden blijft onverminderd doorgaan. "Op de langere termijn betekenen meer leden ook meer zendtijd", aldus Volmer.

De mediawet schrijft voor dat de omroep onafhankelijk wordt van De Telegraaf. De komende periode wordt daarom gezocht naar een bestuur voor de stichting Wakker Nederland.
bvb

Gepost door: Jeroen | 03-03-09

De commentaren zijn gesloten.